Και οι βάσεις;
Παρασκευή, 03 Ιουνίου 2016
του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού – ερευνητή
Με τη λήξη των πανελληνίων εξετάσεων αρχίζει η αγωνία, όπως κάθε χρόνο, για τη διαμόρφωση των βάσεων. Η διαμόρφωση των βάσεων εξαρτάται από τρεις παράγοντες:
- τον αριθμό των εισακτέων και τον αριθμό των υποψηφίων.
- από τη βαθμολογία των υποψηφίων και
- από τις προτιμήσεις τους, όπως αυτές εκφράζονται με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.
Ο τρίτος παράγων είναι κάθε χρόνο άγνωστος, αφού πάντα εκ των υστέρων βλέπουμε τις αλλαγές στις προτιμήσεις. Η αίσθηση των μεταβολών δυστυχώς δεν μπορεί να εκφραστεί ποσοτικά, συνεπώς δεν μπορεί να μετρηθεί.
Φέτος πέρα από τους προηγούμενους παράγοντες έχουμε και νέο σύστημα που έχει τις εξής διαφορές:
- Δεν υπολογίζονται οι βαθμοί του σχολείου που αύξαναν στις περισσότερες περιπτώσεις τα μόρια που συγκέντρωνε ο υποψήφιος μέχρι τη μέγιστη τιμή των 600 μορίων στις μεσαίες και χαμηλές βαθμολογίες και πολύ λιγότερο στις υψηλές.
- Τα μαθήματα που εξετάστηκαν οι υποψήφιοι ήταν για τη μεγάλη τους πλειοψηφία μόνο τέσσερα, συνεπώς οι υποψήφιοι είχαν περισσότερο χρόνο να προετοιμαστούν.
- Τα θέματα φέτος είχαν τις εξής διαφορές με τα προηγούμενα χρόνια:
Ήταν πιο προσανατολισμένα στο σχολικό βιβλίο, ήταν πιο εύκολα για βαθμολογίες μέχρι το 12, ώστε το νέο σύστημα να μην παρουσιάζει την εικόνα να πετυχαίνουν υποψήφιοι σε σχολές γράφοντας πέντε στα μαθηματικά, για παράδειγμα. Αυτό ακριβώς είναι μια καλή απάντηση σε όσους επανέφεραν τη συζήτηση για τη βάση του 10. Εξαρτάται από τα θέματα, συνεπώς δεν είναι αξιόπιστος “κόφτης”. Στις υψηλές βαθμολογίες υπήρχε δυσκολία, σε πολλά μαθήματα, που δεν μπορεί να εκτιμηθεί τώρα, αφού δεν έχουμε διαθέσιμα τα στατιστικά των βαθμολογιών. Ας μελετήσουμε τις διαφορές ανά επιστημονικό πεδίο.
1ο πεδίο
Τα δύο μαθήματα που δεν υπάρχουν φέτος είναι η Νεοελληνική Λογοτεχνία και η Βιολογία Γενικής Παιδείας, που επέλεγε η συντριπτική πλειοψηφία των υποψηφίων. Στο πρώτο είχαμε χαμηλότερες επιδόσεις από το μέσο όρο και στο δεύτερο υψηλότερες. Η αφαίρεσή τους θα δημιουργήσει μικρές διαφορές, άρα εδώ θα μετρήσει περισσότερο η διαφορά της έλλειψης του προφορικού βαθμού, που, όπως είπαμε, μπορεί να έδινε μέγιστο 600 μόρια πέρυσι.
Με την προϋπόθεση ότι τα θέματα φέτος ακούγεται ότι ήταν ευκολότερα από πέρυσι αντί να έχουμε πτώση μέχρι 600 μόρια στις μεσαίες σχολές μπορεί να έχουμε μικρότερη πτώση.
2ο πεδίο
Εδώ έχουμε τις εξής διαφορές. Δεν υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός καλών μαθητών που δεν εξετάστηκαν στα μαθηματικά, διεκδικώντας θέση στο 3ο πεδίο. Αυτό πέρυσι δεν υπήρχε. Η έλλειψη αυτών των μαθητών αποτελεί σημαντική αιτία πτώσης των βάσεων. Από τους μαθητές της περυσινής τεχνολογικής κατεύθυνσης έχουν αφαιρεθεί τρία μαθήματα που τους ανέβαζαν από αρκετά έως πολύ το μέσο όρο. Προσθέστε και τη μείωση μορίων που προκύπτει από την έλλειψη των προφορικών. Από την άλλη προστέθηκε η χημεία στην οποία αναμένονται καλές επιδόσεις. Πολύ καλές επιδόσεις αναμένονται στη Φυσική, επειδή τα θέματα δεν είχαν καμία διαβάθμιση. Η πτώση των βάσεων λόγω αυτών των αλλαγών θα ήταν πολύ μεγάλη. Στις μεσαίες σχολές θα άγγιζε και τα 1.500 μόρια μειούμενη στις υψηλότερες. Η εύκολη φυσική αναμένεται να μετριάσει την έντονα πτωτική τάση.
3ο πεδίο
Εδώ έφυγε ο βραχνάς των μαθηματικών. Βέβαια οι άριστοι μαθητές που διεκδικούσαν θέση στις ιατρικές σχολές έγραφαν καλά και στα μαθηματικά. Με εύκολη φυσική και χημεία, αλλά δυσκολούτσικη βιολογία δεν μπορούμε να περιμένουμε μεγάλη πτώση των βάσεων στις υψηλόβαθμες σχολές, επειδή εδώ η έλλειψη του προφορικού δεν θα επηρεάσει πολύ. Στις μεσαίες βαθμολογίες είναι σχεδόν αδύνατο να προβλέψουμε τι θα γίνει. Εξαρτάται από τον αριθμό των υποψηφίων που έδωσαν μόνο βιολογία και δεν θα πετύχουν στις ιατρικές σχολές. Αυτοί οι υποψήφιοι θα δηλώσουν τα παραϊατρικά ΤΕΙ με αποτέλεσμα να μη μείνουν θέσεις για του υποψηφίους των άλλων ομάδων προσανατολισμού, που έχουν μειονέκτημα μορίων.
4ο πεδίο
Ο απόλυτος άγνωστος. Δεν γνωρίζουμε πόσοι υποψήφιοι επέλεξαν να εξεταστούν και να διεκδικήσουν θέση στα παιδαγωγικά και πόσοι δήλωσαν το 5ο μάθημα μόνο και μόνο για να έχουν το δικαίωμα να δηλώσουν τις σχολές του πεδίου. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι λίγοι είναι οι υποψήφιοι που θα διεκδικήσουν με αξιώσεις την εισαγωγή τους στα παιδαγωγικά, γι’ αυτό και η εκτίμηση ότι θα διαμορφωθούν χαμηλές βάσεις. Τα θέματα των μαθηματικών ήταν για μαθητές ανθρωπιστικών σπουδών αποκλειστικά, συνεπώς ήταν βατά. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα σημειωθούν υψηλές επιδόσεις.
5ο πεδίο
Οι περισσότεροι υποψήφιοι μέχρι πέρυσι διεκδικούσαν θέση στα οικονομικά από την τεχνολογική κατεύθυνση. Είχαν επιπλέον τη φυσική κατεύθυνσης όπου σημείωναν χαμηλές βαθμολογίες, αλλά είχαν και τέσσερα εύκολα μαθήματα, όπου σημείωναν επιδόσεις που τους αύξαναν πολύ το μέσο όρο. Φέτος δεν υπάρχει η φυσική και τα πιο εύκολα ΑΟΔΕ και μαθηματικά γενικής παιδείας. Δεν υπάρχουν και οι προφορικοί βαθμοί συνεπώς και εδώ αναμένουμε πτώση.
Περισσότερα συμπεράσματα θα μπορέσουμε να βγάλουμε μετά την ανακοίνωση των στατιστικών στοιχείων των βαθμολογιών των υποψηφίων, που φέτος θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να ποσοτικοποιηθούν.
Πηγή: Ναυτεμπορική www.naftemporiki.gr/story/1111356/kai-oi-baseis
Γιατί τα στατιστικά στοιχεία από τα Βαθμολογικά Κέντρα δεν είναι αντιπροσωπευτικά
Πέμπτη, 09 Ιουνίου 2016
Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού – ερευνητή
Τις μέρες που ακολουθούν τις εισαγωγικές εξετάσεις βλέπουν το φως της δημοσιότητας πολλές πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα.
Συνήθως οι πληροφορίες αναφέρουν πολύ μεγάλα ποσοστά υποψηφίων με επιδόσεις κάτω από τη βάση ή ελάχιστους που αρίστευσαν.
Οι πληροφορίες αυτές σπέρνουν τον πανικό στους υποψηφίους και τους γονείς τους.
Το πρόβλημα είναι ότι οι πληροφορίες αυτές ακόμη και αν είναι πραγματικές είναι άχρηστες γιατί παρότι δεν είναι λάθος δεν είναι αντιπροσωπευτικές του μέσου όρου όλης της Ελλάδας.
Συνήθως σε κάθε βαθμολογικό κέντρο διορθώνουν γραπτά από διαφορετικό νομό κάθε χρόνο.
Η εικόνα που σχηματίζουν οι διορθωτές από τα γραπτά, αλλά και η συνολική εικόνα που προκύπτει από το σύνολο των γραπτών του βαθμολογικού κέντρου δεν είναι συγκρίσιμη με της προηγούμενης χρονιάς, γιατί αναφέρονται σε άλλο νομό.
Τη μία χρονιά, δηλαδή, μπορεί σ’ ένα βαθμολογικό κέντρο να διορθώνουν γραπτά από την Πάτρα και την άλλη χρονιά από την Κομοτηνή.
Αν πιστεύετε ότι δεν έχει σημασία ο νομός, αφού καλοί μαθητές υπάρχουν σε όλους τους νομούς και τα παιδιά της περιφέρειας διαβάζουν πιο πολύ, αλλά και αδύνατοι μαθητές υπάρχουν σε όλους τους νομούς, τότε προσέξτε τον πίνακα, όπου φαίνονται οι επιδόσεις των υποψηφίων του έτους 2013 της θεωρητικής κατεύθυνσης, που υπήρχε τότε.
Επιδόσεις υποψηφίων έτους 2013 | ||
Θεωρητική υψηλότερο ποσοστό αριστούχων | Σύνολο Υποψηφίων | Ποσοστό Αριστούχων Γεν. Βαθμός Πρόσβασης>18 |
Δ/ΝΣΗ Δ.Ε. Β ΑΘΗΝΑΣ | 1986 | 12,03% |
Δ/ΝΣΗ Δ.Ε. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 506 | 11,66% |
Δ/ΝΣΗ Δ.Ε. ΑΝΑΤ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 2057 | 8,99% |
Δ/ΝΣΗ Δ.Ε. ΠΡΕΒΕΖΑΣ | 211 | 8,53% |
Δ/ΝΣΗ Δ.Ε. ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ | 427 | 8,43% |
Θεωρητική χαμηλότερο ποσοστό αριστούχων | ||
Δ/ΝΣΗ Δ.Ε. ΚΕΡΚΥΡΑΣ | 323 | 2,79% |
Δ/ΝΣΗ Δ.Ε. ΣΑΜΟΥ | 89 | 2,25% |
Δ/ΝΣΗ Δ.Ε. ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ | 45 | 2,22% |
Δ/ΝΣΗ Δ.Ε. ΡΕΘΥΜΝΟΥ | 257 | 1,95% |
Δ/ΝΣΗ Δ.Ε. ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ | 547 | 1,10% |
Πηγή: ΥΠΠΕΘ Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης |
Βλέπουμε διαφορά 10,93% από το υψηλότερο στο χαμηλότερο ποσοστό αριστούχων. Αυτό σημαίνει ότι εκείνη τη χρονιά όσοι διόρθωναν γραπτά από τη Β Αθήνας ή τα Ιωάννινα θα είχαν τελείως διαφορετική εικόνα από όσους διόρθωναν γραπτά από το Ρέθυμνο ή τα Δωδεκάνησα.
Λέγοντας αυτό που έβλεπαν μπροστά τους θα δημιουργούσαν σύγχυση στους αγωνιούντες υποψηφίους και τους γονείς τους, αφού οι πρώτοι θα έδιναν την εικόνα ότι τα παιδιά έχουν γράψει πολύ καλά, ενώ οι δεύτεροι θα έβγαζαν την εικόνα της απόλυτης αποτυχίας.
Και οι δύο θα είχαν δίκιο, αλλά κανείς δεν θα ήταν σωστός, αφού το ποσοστό των αριστούχων ήταν 6,82%. Τα στοιχεία είναι του έτους 2013 γιατί το Υπουργείο Παιδείας δεν δημοσίευσε έκτοτε τις επιδόσεις των υποψηφίων ανά εκπαιδευτική περιφέρεια.
Σημειώστε ότι η εκπαιδευτική περιφέρεια Β Αθήνας δεν ταυτίζεται με την εκλογική περιφέρεια της Β Αθήνας, αλλά αποτελεί ένα μικρό μέρος της, που περιλαμβάνει περιοχές όπως Χαλάνδρι, Φιλοθέη, Μαρούσι, Κηφισιά, Πεύκη, Μεταμόρφωση, Νέα Ιωνία, Λυκόβρυση, Ψυχικό, Παπάγου, Νέα Ερυθραία, Νέο Ηράκλειο, Χολαργό και Αγία Παρασκευή.
Η εικόνα, δηλαδή, που παίρνουμε από ένα βαθμολογικό κέντρο δεν είναι αντιπροσωπευτική της συνολικής εικόνας των υποψηφίων όλης της Ελλάδας.
Συνεπώς δεν έχει κανένα νόημα να ασχολούμαστε με τις πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα. Περισσότερο αγχώνουν παρά περιγράφουν την κατάσταση.
Πηγή: Ναυτεμπορική – http://www.naftemporiki.gr/story/1113955/giati-ta-statistika-stoixeia-apo-ta-bathmologika-kentra-den-einai-antiprosopeutika